Prikkelbare darmen Lichaam

Naar schatting heeft één op de tien Nederlanders last van prikkelbare darmen, daarvan de helft meer vrouwen dan mannen. Een groot deel van de mensen die last hebben van het prikkelbare darm syndroom (PDS) – ook wel spastische darm – voelt vaak wel ongemak maar is zich er niet bewust van dat dit een benaming heeft. Het hoort bij hun leven en ze besteden er niet te veel aandacht aan. Echter kan het doen van een beetje onderzoek naar welke voedingsmiddelen je niet goed verdraagt en er een beetje rekening mee houden het leven een stuk aangenamer maken.

Wat is PDS?
De klachten die men ervaart door prikkelbare darmen worden veroorzaakt door onregelmatig samentrekkende darmen en de vorming van gas. Buikkrampen en een opgeblazen gevoel, de buik kan zich zichtbaar uitzetten. Dit gaat vaak gepaard met diaree en/of obstipatie. De oorzaak hiervan is vaak niet aan één ding toe te wijzen. De darmen reageren op voedingsmiddelen die ze niet goed kunnen verdragen, maar ook spanning, te weinig beweging en het ontbreken van een moment van rust heeft grote invloed op de gesteldheid van de darmen. Een combinatie van factoren zorgt ervoor dat buikpijn opspeelt. Het hebben van prikkelbare darmen is opzich niet ernstig, omdat er geen afwijking aan het spijsverteringskanaal te constateren zijn. Echter is het wel erg vervelend en kan het je belemmeren in het dagelijkse bezigheden.

Voeding
Een groot deel van het probleem is aan te pakken door je voedingspatroon onder de loep te nemen. Darmen hebben vezels nodig om een goede spijsvertering mogelijk te maken. Echter is er een verschil in oplosbare vezels zoals in groente, fruit en havermout zitten als onoplosbare vezels zoals in volkorenbrood en peulvruchten zit. Prikkelbare darmen maak je voornamelijk blij met oplosbare vezels in combinatie met voldoende water.

Dat ook vette snacks en vezelarme producten zoals wit brood niet best zijn voor onze darmen had je inmiddels waarschijnlijk zelf al bedacht. Koolzuurhoudende dranken, veel suiker (let ook op verborgen suiker) en pittige kruiden kun je het beste vermijden. Daarnaast vraagt onze Hollandse gewoonte om aardappels, groente en vlees te eten veel van onze darmen. De combinatie van vlees en aardappels is belastend. Afwijken van deze gewoonte wordt vaak nog steeds gezien als raar, echter maken we ons lichaam een stuk gelukkiger met enkel de combinatie van eiwitten en groenten.

Kies en combineer

Rust
In gevallen van stress krijgt de één rugpijn, de ander hoofdpijn en mensen met gevoelige darmen gegarandeerd buikpijn! Accepteer dat je geen machine bent en dat je dus ook niet oneindig door kunt gaan. Plan je agenda niet te vol, neem op tijd een momentje voor jezelf. Ook eventjes liggen of rustig zitten na het eten is een aanrader, je lichaam kan dan alle kracht gebruiken om de zojuist genuttigde maaltijd te verteren. Daarnaast is voldoende slaap en regelmaat het beste voor je lichaam.

Balans
Eigenlijk gaan bovenstaande dingen ook op voor mensen zonder prikkelbare darmen, echter zullen zij er wat minder last van ervaren als ze zich er niet helemaal aan houden. Altijd gezond eten, voldoende rust en regelmaat is enkel mogelijk wanneer je vandaag nog het klooster in gaat. Ken je grenzen en ga daar niet te ver en langdurig overheen. Zoek balans, heb je te weinig geslapen en ongezond gegeten zorg de dag erna voor wat tijd voor jezelf en eet gezond.

Leer lief te zijn voor je darmen, dan zijn ze dat ook voor jou!

Persoonlijk
Dit artikel komt natuurlijk niet uit de lucht vallen, mijn darmen en ik zijn het lang niet altijd met elkaar eens! Door bepaalde voedingsmiddelen beperkt te eten en mijn agenda niet meer super vol te plannen gaat het stukken beter. Inmiddels weet ik dat ik de combinatie van Spaanse peper en knoflook niet verdraag, mijn buik lijkt dan een ballon te worden. Daarnaast eet ik weinig brood, niet omdat dit mega hip is. Maar omdat ik me daar werkelijk beter bij voel.

Echter blijven er altijd lastige momenten. Kamperen en weekendjes weg met anderen zorgt vaak voor obstipatie. Het idee dat iemand hoort/ruikt/weet dat ik het toilet bezoek, dan is de aandrang verdwenen. Wanneer je dit dagen duurt ga je natuurlijk niet best voelen met al die afvalstoffen die je bij je draagt. Daarnaast heb je nog lange kantoordagen met veel zitten opgevolgd door zakelijke bijeenkomsten. Eigenlijk altijd erg leuke dagen, maar dit brengt een bepaalde spanning mee en eten wat ik niet zelf kies. Op dat soort dagen zal je me niet snel zien in een strak jurkje. Ik probeer balans te vinden in een druk leven, een uurtje yoga in de week helpt me daar enorm bij!

Liefs Hanneke

Volg me op Bloglovin’ | Facebook | Twitter

 

Bronnen:
www.gezondnu.nl
www.darmklacht.nl
Puur Eten dat je gelukkig maakt – Pascale Naessens

Lees ook:
Ontspan!

 

Ontspan!


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *