Minder trek op warme dagen? Lichaam

Je kent het vast wel: dat je geen hap door je keel kunt krijgen als het warm is. Een zware warme maaltijd op een warme dag? Ik moet er persoonlijk niet aan denken. Ik vroeg me af waar die verminderde eetlust vandaan komt.

Drink!
Tijdens warme dagen drinken we meer en dat is ook goed, want je kunt best snel uitdrogen. Een beetje vocht te weinig hoeft niet direct grote problemen te veroorzaken, maar je kunt er bijvoorbeeld wel een vervelende hoofdpijn van krijgen. Moet je minder vaak naar het toilet en is je urine donker van kleur, dan moet je meer drinken! Drink geen liters water achter elkaar maar verdeel het over de dag. Pas op met koffie en alcohol, dit droogt je lichaam uit. Compenseer ieder kopje/glas met een glas water. Maak je water minder saai door fruit of munt aan je water toe te voegen. Deze Spa varianten zijn bij mij favoriet op warme dagen!

Spa-bruisend-favorites

Verminderde eetlust
Door extra te drinken zit er continu vulling in je maag en krijg je niet zo snel signalen dat je iets moet eten. De buitentemperatuur komt dicht in de buurt van je lichaamstemperatuur, hierdoor is er minder brandstof nodig om je lichaam op temperatuur te houden. Warme dranken en maaltijden maken ons warme lichaam nog warmer. Daarnaast wekt de spijsvertering op zich al veel warmte op. De vertering van eiwitten wekt veel warmte op, dit is ook de reden dat we minder behoefte hebben aan vlees, vis en kaas.

Metabolisme
Je lichaam heeft het er dus maar druk mee. Spijsvertering zorgt voor warmte en het aanvullen van de energievoorraad. Aan de andere kant is er de vraag naar vocht om je lichaam niet uit te laten drogen en om te zorgen dat je niet oververhit raakt. Dit noemen we stofwisseling of metabolisme. Je zult ook ervaren dat op koude dagen de verhouding anders ligt, je hebt minder dorst maar behoefte aan meer eten.

Eet gezond
Je lichaam heeft bepaalde voedingsstoffen echt nodig, ongeacht hoe warm het is. Aan het begin van de dag valt de temperatuur meestal nog wel mee. Neem een voedzaam ontbijt en breng je lichaam op gang. Eet licht en kleine hoeveelheden gedurende de dag. Blijf wel eten, ook al heb je niet direct het idee dat je lichaam vraagt om voedsel. Vermijd vet voedsel, dit kan zwaar vallen en kost veel moeite voor je lichaam om het te verteren. Zorg dat wat je eet gezond is om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Door het eten van vochtrijk voedsel kun je al voor een deel voorzien in de extra vraag aan vocht door je lichaam.

Tips

  • Soep/gazpacho van verse groenten
  • Smoothies
  • Salades
  • Snack tomaatjes/komkommers
  • Fruit (meloen en ananas zijn mijn favoriet)
  • Zelfgemaakte ijsjes van vers fruit

Zorg voor verkoeling en doe lekker rustig aan. Geniet van het weer, want voor je het weet regent het weer!

Liefs Hanneke

 

Volg me op Bloglovin’ | Facebook | Twitter

 

Warme-dagen-hitte-plan


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *