Review: De FIT. Methode Inspiratie

Een tijdje geleden kreeg ik een heel leuk mailtje van FIT.nl. De vraag was of ik een review wilde schrijven over hun e-book ‘De FIT. Methode’. Natuurlijk wilde ik dat!

Toen nog de tijd en met name de rust vinden om het boek echt te lezen. Toen ik eenmaal gestart ben met lezen ging ik als een speer. Super interessant en het lees lekker weg! Dus ik moest mezelf regelmatig streng toespreken dat herstel belangrijk was en ik het boek beter een dagje weg kon leggen en gewoon kon gaan slapen.

FIT.nl is een website met artikelen over een sport en gezondheid. Het doel is mensen te inspireren tot een fitte(re) leefstijl. Naast het een website met vele interessante artikelen is er nu ook een e-book. Dit boek is opgesteld in samenwerking met (sport)diëtisten, personal trainers, wetenschappers en fysiotherapeuten.

Het boek gaat in op training (zowel cardio als krachttraining), voeding, herstel en motivatie/gedrag. Erg interessant, omdat ik hier de laatste tijd zelf erg mee bezig ben. Er staan verschillende trainingsschema’s uitgewerkt en wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen het schema voor mannen en vrouwen. Vrij complexe dingen over het menselijk lichaam worden op begrijpelijke wijze uitgelegd. Alle termen als macronutriënten en micronutriënten die je op het internet om de oren vliegen worden uitgelegd. Als je veel sport moet je voldoende eiwitten eten, maar hoe doe je dat? Hoe belangrijk is slaap? Wat is gezond eten eigenlijk? Het wordt allemaal uitgelegd.

Al dacht ik dat ik al behoorlijk wat wist, dit boek heeft op sommige gebieden echt mijn ogen geopend. Zo staat er bijvoorbeeld in dat je het meeste kracht hebt in een oefening wanneer je uitademt. Als je inademt zuig je de zuurstof naar binnen die je spieren nodig hebben voor een inspanning. Als je er over nadenkt best logisch, maar ik had er nooit zo’n rekening mee gehouden. Ineens gaan oefeningen toch een stuk soepeler wanneer je let op ademhaling.

Dat het aantal herhalingen in een oefening van belang is voor het doel (spieruithoudingsvermogen, meer spiermassa of meer spierkracht) dat je nastreeft was me wel bekend. Dat ook de tijdsduur van de rust tussen de oefeningen erg belangrijk is was echt nieuw voor me.

Het boek bevat ook leuke lijstjes zoals ’10 gouden regels in de gym’. Ik heb persoonlijk de trainingsschema’s niet getest, omdat ik al een ander schema braaf volg. Ik vind dit boek ECHT een aanrader!

Liefs Hanneke
 

Volg me op Bloglovin’ | Facebook | Twitter

 
Fit-methode-ebook-review-1


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *