Boek review: On Top – Anna Nooshin Inspiratie

Anna is de vrouw achter NSMBL (Ensemble). In mei 2011 ging haar online magazine de lucht in en op dit moment heeft de site ruim 2 miljoen bezoekers per maand. Anna is een geboren onderneemster, heeft haar naam tot een label weten te maken. Het is uitgegroeid tot een bedrijf waar tonnen om gaan en samenwerkt met diverse grote merken, ze reist voor haar bedrijf de hele wereld over. Iemand van dezelfde leeftijd als ik zelf, met zo veel succes. Dit niet dankzij geluk, maar door er vreselijk hard voor te werken. In april 2015 kwam haar boek On Top uit, dit boek moest ik lezen!

On-Top-Anna-Nooshin-boek-review

Het boek gaat voor een groot deel over het leven van Anna. Hoe ze als klein meisje vanuit Iran naar Nederland kwam, vanaf haar middelbare schooltijd tot nu. Daarnaast geeft Anna haar visie op ondernemen, het leven, liefde en vriendschap. Het boek is geschreven als persoon, niet als baas van een succesvol bedrijf. Dat maakt het juist zo interessant en soms ook echt hilarisch. We hebben dezelfde leeftijd en dat maakt het juist erg herkenbaar.

Natuurlijk komt ook het leven als blogger aan bod. Hoe je van vanalles foto’s maakt, het liefst tien tot het perfect is. Daarnaast de instracraptalk. Een korte uitleg: Op Instagram is het leven perfect. Sorry lieve lezer, ook ik neem je wel eens in de maling met een oude foto. Ik plaats ook wel eens een prachtige salade terwijl ik in mijn pyjama chips eet.

Daarnaast is het een verademing te lezen dat iedereen in de jaren als twintiger wel een periode een ‘kwarteeuwmidlifecrisis’  heeft zoals Anna dat noemt. Daarnaast over het pieken op de middelbare school. Waar zijn de popie jopie’s van toen eigenlijk gebleven? De meeste zijn op dit moment niet meer zo succesvol. Dat is waar het boek over gaat, de weg naar de top. Niet dat Anna vindt dat ze de top al bereikt heeft, maar aan de top komen niet gaat zonder slag of stoot. Een heel arrangement bijbaantjes, een snor op de basisschool. Anna piekt pas op latere leeftijd. Ook al is deze dame maar 1,59 meter, ze is groots! Lezen dat boek!

Liefs Hanneke

Hanneke Kuipers