Boek review: De nieuwe gezondheidsregels Inspiratie

Een boek van Dr. Frank Lipman en Danielle Claro. Verwar deze Frank niet met onze vriend, bekend van het Dr. Frank dieet.  Marie Claire noemde het ‘Een health-bijbel vol simpele gezondheidsadviezen en verbluffende geheimen voor een fit leven.’ Je begrijpt het al, dit moest ik lezen!

Het boek leest lekker weg en is voorzien van mooie foto’s. Het boek bevat één onderwerp per pagina. Het is daardoor geen probleem als je per dag een paar bladzijdes leest, want het is niet zo dat je dan de draad van het verhaal kwijt bent. Ook al ben ik geen ervaringsdeskundige, ik denk dat het zelfs te doen is om er doorheen te komen met een kind dat iedere drie minuten een vraag stelt.

Het boek is ingedeeld in de categorieën: eten, bewegen, oppeppen, helen en leven.

Eten
Na een paar pagina’s werd ik nogal sceptisch. Met mijn sceptische bril op las ik verder, want ondanks dat ik het er niet volledig mee eens was wat ik las was het reuze interessant. Het boek vertelt dat je het beste kunt ontbijten met een vette hap zoals avocado, sardientjes en eieren. Als ik wist dat dat op me stond te wachten ’s ochtends… Ik zou me er voor ziek melden om in bed te mogen blijven. Daarnaast vegen ze natuurlijk de vloer aan met het gebruik van suiker, gluten en koeienzuivel. Aangezien ik dol ben op Oreo, Griekse Yoghurt, het het harde broodje tijdens de vrijdag lunch en af en toe een bordje volkorenpasta wilde ik eigenlijk niet weten dat deze dingen niet zo goed voor je zouden zijn. Dus ik kan ook stellen dat ik me nooit ga houden aan wat er allemaal in dit boek staat, het moet tenslotte wel leuk blijven. Toen kwam het goede nieuws: feta en geitenkaas zijn makkelijker verteerbaar dan andere soorten en mag dus wel als je denkt dat leven zonder kaas geen leven is. En ja dat denk ik! Daarnaast wordt uitgelegd dat tijdens het verhitten van olijfolie de magische eigenschappen verloren gaan en je dit dus beter kunt gebruiken in salades. Het boek bevat nog meer van dit soort weetjes, die altijd van pas komen.

Koop dit elke week

Bewegen
In het onderdeel bewegen komt aan bod hoe belangrijk beweging voor ons is. Als je het type bent dat fanatiek in de sportschool komt is het goed af en toe je spieren eens wat extra te stretchen. Wanneer je een echte yogi bent is het ook niet verkeerd af en toe eens wat conditie te traingen. Vooral als we ouder worden houdt dit ons soepel. Core training is belangrijk. Niet om een beach proof body te kweken, maar om de spieren in je rug sterk te maken. Dit voorkomt blessures en stijfheid. Beweeg, iedere dag!

Oppeppen
Eenvoudige oppeppers voldoende zonlicht zorgt voor vitamine D. Tips voor een goede nachtrust. En tips tegen onrust, lees verban de gekleurde sportdrankjes. Het dagelijks gebruik van een neti-pot komt aan bod. Interessant om te weten wat het is maar dit is me wat te alternatief en dit zal ik eerlijk gezegd niet doen voordat ik geveld ben door een flinke verkoudheid. Voor degene die het ook niet weten, het is een soort theepot die je vult met zoutwater om je neus mee te spoelen.

Helen
Dit hoofdstuk heeft te maken met ontspannen, uitzoomen in plaats alles vanuit je eigen perspectief te zien en een positieve kijk op het leven krijgen. Luister naar je lichaam, geef het af en toe rust, gun het jezelf om lekker niks te doen. Je zult je er stukken beter van voelen.

Rommel is als junkfood voor je huis

Leven
Dit hoofdstuk vind ik persoonlijk ook wat confronterend. Het gaat over wat er op het ettiket van je wasmidel staat, is het wel zo goed voor je. Dat alle cosmetica die we gebruiken wellicht niet zo goed voor ons is. Ik moet zeggen dat ik hier persoonlijk nooit zo bij stil sta. Ik hou niet van douchegel die ruikt naar kauwgomballen en hou van de spulletjes van The Body Shop, maar het is niet zo dat ik daar nu een super overwogen keuze in maak. Daarnaast wordt verteld dat kleuren een gevoel of stemming kunnen versterken, blauw brengt bijvoorbeeld rust en oranje maakt blij. Tot slot; rommel is als junkfood voor je huis, of zoals je moeder al zei een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Balen heeft ze weer gelijk!

Oordeel
Ik ben het niet overal mee eens. Ook denk ik dat niet alles te realiseren is in het dagelijks leven zoals men dat heeft in deze maatschappij. Toch ben ik erg positief over dit boek, het geeft je handvaten en het zet je aan het denken. Daarnaast leest het lekker, omdat het steeds maar korte stukjes zijn. En ook met de mooie plaatjes heeft het mijn hart gestolen.

Ook benieuwd naar dit boek? Bestel het op Bol.com en je hebt het morgen nog in huis.

Liefs Hanneke

Volg me op Bloglovin’ | Facebook | Twitter