Run Forrest Run! Gezond leven

Het voorjaarszonnetje en in het achterhoofd de gedachte dat de badkleding over een paar maanden weer uit de kast kan doet veel mensen in deze tijd van het jaar te besluiten te starten met hardlopen. Ideaal: je zit niet vast aan een abonnement en kunt het inplannen wanneer het jou uitkomt! Tegelijkertijd is dat natuurlijk ook een enorme valkuil.

Begin je training met een warming-up, felle belasting op koude spieren is een flinke aanslag. Loop eerst een stukje wat rustiger, zorg dat je spieren warm en soepel worden maar put jezelf niet uit. Doe vervolgens wat rekoefeningen, daarna ben je er klaar voor! Ook na het lopen is een stukje uitlopen en rekken een must om je de volgende dag ook fit te voelen.

Vele blessures worden veroorzaakt door verkeerde schoenen. Veel mensen beginnen met lopen op afgetrapt schoeisel. ‘Als het bevalt koop ik goede schoenen’ is een veel gehoord excuus. Echter loop je hierdoor juist veel kans op klachten na het lopen, waardoor het ook niet zal gaan bevallen. Een paar All Stars waar je normaal hele dagen op rond klost kunnen ineens wel eens minder fijn zijn om te lopen. Je voeten bewegen anders in je schoenen dan wanneer je wandelt. Ook sportschoenen met goede steun en een voetbed zijn geen hardloopschoenen. Tijdens het hardlopen heb je tijdens iedere pas een momentje dat je zweeft. Wanneer je neer komt na deze fase is dat een flinke belasting, je voeten dragen drie tot vier maal je lichaamsgewicht. De schok wanneer je op de grond komt moet gebroken worden door de zool om je spieren, pezen en gewrichten minder zwaar te belasten. Ook een stevige hielkap in je schoenen is belangrijk, dit houdt de hiel stabiel tijdens het lopen. Het is dus belangrijk om goede schoenen te dragen, daarnaast maakt goede schoenen het lopen ook een heel stuk lichter. Het materiaal van hardloopschoenen is erg licht en je veert als het ware na iedere stap weer omhoog. Lopen op verkeerde schoenen kan langdurige klachten veroorzaken. In een goede sportwinkel kijkt de verkoper naar de manier waarop je je voeten afrolt, naar de lengte en breedte van je voeten en op basis daarvan selecteren ze een aantal modellen die geschikt zijn voor jouw voeten.

Een te snelle fanatieke opbouw van de training kan ook blessures veroorzaken. Zelfs wanneer je een redelijke basisconditie hebt, dan kan je uithoudingsvermogen meer aan dan dat je spieren kunnen. Het beste is om je loopschema geleidelijk op te bouwen. Daarnaast is het ook belangrijk in je eigen tempo te lopen, dus niet iedereen is een goed loopmaatje voor je.

Dus zorg voor:

  • Goede schoenen
  • Een realistisch trainingsschema
  • Doorzettingsvermogen
  • Lekker muziekje

Tip:

Schrijf je in voor een loop bij je in de buurt. Dit hoeft niet direct een halve marathon te zijn, maar je hebt wel een stok achter de deur om te blijven trainen.

Ready, GO!

Run Forrest Run


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *