Je wordt niet dik van één taartje Gezond leven

Kennen jullie het type lijner dat de taart overslaat maar wel cappuccino met een zoetje besteld? Dit is het type lijner, waarbij de enige lijn een dikke streep zal blijven! Mensen, hebben jullie ooit bedacht dat cappuccino wordt gemaakt met volle melk en zoetjes hetzelfde met het glucosegehalte in je bloed doen als suiker? Het gevolg hiervan is dat je nu de taart overslaat, maar vervolgens wel bij thuiskomst de koektrommel leeg eet door de behoefte aan zoet.

Ik ben allergisch voor het woord lijnen. Het veranderen van levensstijl is het enige wat resultaat heeft op lange termijn en waarmee je een beoogd doel kunt behalen. Ik hoor je denken: “jij hebt makkelijk praten met je maatje 34”. Geloof me, als ik niet bewust eet veranderen mijn maten ook!

Om af te vallen moet je gedurende een langere periode een energie tekort creëren. Dus meer calorieën verbranden dan je binnen krijgt. Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je wat meer energie verbruikt, dit heeft dus een versterkende werking. Verwar dit niet met ‘van sporten val je af’.

Zelf ben ik geen calorieën teller, echter is het wel interessant om dit een aantal dagen/weken bij te houden. Het geeft je wat meer inzicht in je voedingspatroon. Een handige app hiervoor is MyFitnessPal. Je kunt met de app producten scannen en vervolgens aangeven hoeveel je van dit product gebruikt hebt. Het totale aantal calorieën wordt berekend, maar ook de percentages koolhydraten, eiwitten en vetten worden weergegeven. Om 00.00u ’s avonds begint de teller weer bij 0 Kcal, dit doet je lichaam natuurlijk niet!

Een eenvoudige manier om je calorie inname te reduceren is om jezelf voor te nemen zo min mogelijk calorieën te drinken. En ook geen light producten die je lichaam in de war brengen en je vervolgens doen snakken naar meer eten en drinken.

Zet het uit je hoofd om op korte termijn een bepaald aantal kilo’s kwijt te willen. Het gaat om de lange termijn visie, die mensen tegenwoordig een beetje uit het oog verloren zijn. Het gaat om een goede balans van koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels, vitamine, mineralen, slaap, hard werken, ontspanning, sociale contacten, borrels en geluk op lange termijn, alleen dat kan ervoor zorgen dat de meest succesvolle versie van jezelf bent.

 

Liefs Hanneke

Volg me op Bloglovin’ | Facebook | Twitter

Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *