IJsje? Gezond leven

Op iedere camping hangt hij wel, de Ola ijskaart. Omdat ik mezelf afvroeg welk ijsje nu het minst slecht is heb ik even alle ijsjes van de kaart in een lijstje onder elkaar gezet. Dat de Magnum er niet uit komt als healthy snack dat wisten we wel, maar dat de grote Cornetto Cone zo’n caloriebom is had ik niet verwacht.

Ola ijskaart

Dit is hem dan: de kaart die mening (kinder)hart sneller doet kloppen. En ik moet zeggen… ik krijg er zelf ook trek van! In ijsjes zitten allerlei gekke toevoegingen en dat ze niet super gezond zijn weten we wel, daarom heb ik alleen de calorieën, het aantal gram vet en suiker in kaart gebracht. Wat ik vrij schokkend vind als ik de ijskaart en de tabel met elkaar vergelijk is dat de Calippo in het rijtje kinderijsjes staat, maar wel een berg suiker bevat. Dus niet zo gek dat kinderen gaan stuiteren en wat vervelend worden na het eten van zo’n ijsje.

IJsjes vergeleken

 

Maar zoveel gram suiker/vet hoeveel is dat nu eigenlijk? Ik heb even gezocht naar producten die we allemaal kennen, zodat we ons er een voorstelling bij kunnen maken. Een suikerstick die je bij de koffie krijgt is 5 gram. En een portie boter zoals je dat in een hotel in een kuipje krijgt is 10 gram vet. Sommige ijsjes uit deze lijst bevatten bijna 6 suikersticks. Ben eerlijk: iemand die twee zakjes suiker in de koffie doet kijk je al raar aan…

Natuurlijk zeg ik niet dat je geen ijs meer moet eten, ik zou het zelf ook niet overleven. Denk wel na of je ergens echt zin in hebt. De Raket komt qua calorieën het beste uit de bus, maar om eerlijk te zijn heb ik dan liever geen ijsje. Geniet gerust van een ijsje in de zomer. Ga niet iedere dag voor een ijsje en neem je een ijsje eet dan niet die zelfde dag ook nog een half pak koeken, hou ook in de zomer een beetje balans. Anders moet je in de herfst zo hard werken alles er weer af te krijgen!

En als ik moet kiezen: Go Solero!

Liefs Hanneke

 

Volg me op Bloglovin’ | Facebook | Twitter

Lees ook:

Monchoutaart

 

Alles mag…!


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *