Gedroogd fruit Gezond leven

Wat te snacken als je koekjes en chips wilt laten staan? Het eten van een appel geeft ons niet op ieder moment van de dag voldoening. Kleine kinderen geven we rozijntjes in plaats van snoep. Op latere leeftijd verdwijnen dit soort voedingsmiddelen vaak uit ons voedingspatroon, maar waarom eigenlijk?

Zoete snack
Gedroogd fruit is een goede vervanger van snoep. Fruit wordt doorgaans gedroogd in een oven. Vitamine C is erg gevoelig voor temperatuurstijging en gaat dan ook verloren bij het drogen van fruit. Gedroogd fruit is geen vervanging van vers fruit, maar wel een goede aanvulling op een gezond voedingspatroon. Het is een rijk aan voedingsstoffen als foliumzuur, ijzer, vitamine B, kalium en magnesium. Gedroogde bessen bevatten veel antioxidanten, deze zorgen dat schadelijke stoffen die ons lichaam binnenkomen geneutraliseerd worden. Daarnaast bevat gedroogd fruit veel oplosbare en onoplosbare vezels, dit draagt bij aan een goede spijsvertering.

Suiker
Gedroogd fruit bevat behoorlijk wat suiker, daarom is het goed te gebruiken om recepten mee te zoeten. Ik gebruik bijvoorbeeld dadels om een crumble of brownie een zoete smaak te geven. Vaak wordt gedacht dat men beter geen gedroogd fruit kan eten vanwege de suikers. Echter is een handje gedroogd fruit een betere keuze dan koekjes of chips. Let bij het aanschaffen van gedroogde vruchten wel op dat er geen extra suiker aan toegevoegd is. Op de verpakking van cranberries staat bijvoorbeeld vaak ‘gedroogd en gezoet’.

Droog Fruit
Ik kreeg van de webshop Droog Fruit een leuk proefpakketje. Erg leuk om eens wat anders uit te proberen dan de dadels, pruimen en abrikozen die ik standaard al in huis heb. Vooral de gedroogde appeltjes en kokosblokjes vind ik erg lekker. Helaas zijn de kokosblokjes niet ongezoet, maar anders waren ze vast minder lekker. Naast gedroogd fruit zaten er ook gevriesdroogde aardbeien en kersen in het pakket, erg lekker in de yoghurt. Het gekste product in het pakket vind ik het rode bessen poeder. Het is een concentraat van gevriesdroogde rode bessen. Ik verwachtte een enorm zure smaak, maar die is tijdens het vriesdrogen toch verdwenen. Het product is eenvoudig te verwerken in je yoghurt, smoothie of havermout en daarnaast krijgt het er een vrolijk kleurtje van. Het voordeel van vriesdrogen is dat er een groot deel van de voedingsmiddelen bewaard blijven.

Een product kan nog zoveel vezels en waardevolle voedingsstoffen bevatten, maar helaas zijn er ook altijd de calorieën. Dus ook hierbij geldt: snoep gerust, maar doe dit met mate…

Liefs Hanneke

Volg me op Bloglovin’ | Facebook | Twitter

Gedroogd fruit

 


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *