Een kijkje in de voorraadkast Gezond leven / Inspiratie

Een standaard voorraad heeft iedereen wel. Hierbij zes ingrediënten waar het in ons huis nooit aan ontbreekt. Niet alleen omdat het gezond is, maar vooral omdat we dan altijd wat in huis hebben voor het ontbijt of om te snacken.

Noten
Ongebrande en ongezouten walnoten, cashewnoten, pecannoten en amandelen zijn bijna altijd in huis. Een bron van goede vetten, dragen er aan bij je cholesterol op het juiste peil te houden. Geschikt om mee te bakken, om mee te nemen als tussendoortje of voor bij de borrel. Ongezouten noten is een kwestie van wennen. Gezouten noten smaken voornamelijk zout en de smaak van de noot zelf valt hiermee in het niet.

Havermout
Waarom? Nou gewoon, omdat het hip is. Nee, havermout is een bron van vezels. Door de langzame koolhydraten van havermout wordt de energie langzaam afgegeven. Ik gebruik het voor het ontbijt, maar ook om mee te bakken. Om te bakken gebruik ik havermoutmeel, dit maak je eenvoudig zelf door havermout fijn te malen in je blender. Een prettige bijkomstigheid is dat havermout erg goedkoop is.

Bananen
Dat bananen stoppen is inmiddels wel ontkracht. Het is een bron van vezels, levert snelle energie. Dragen bij aan een gezonde bloeddruk en helpen zelfs tegen een kater. Daarnaast maak ik graag banaan-havermout pannenkoekjes, banenbrood en bananenijs. Kortom bananen zijn van levens belang, voor mij dan toch. Ik bewaar bananen in de koelkast in een plastic zak, ze rijpen dan niet zo snel verder. Bananen hoor je te bewaren op een koele plek, maar niet in de koelkast. Onze kelderkast is niet heel erg koel, dus of het nou wel of niet goed is ik doe het lekker toch!

Eieren
Bevatten veel eiwitten, joh echt waar ja! Daarnaast bevat een ei ook goede vetten en omega-3 vetzuren. Eieren zijn belangrijk om stralend haar en sterke nagels te houden. Persoonlijk ben ik geen liefhebber van gebakken eieren, gekookte eieren eet ik ook niet veel vaker dan met Pasen en met Kerst. Maar ik gebruik wel graag eieren om mee te bakken .

Pure chocolade
Het bevordert de aanmaak van de stofjes endorfine en dopamine, wat natuurlijk een positief effect heeft op het humeur. Ik word zelfs al blij als ik aan chocolade denk, kun je nagaan hoe goed het werkt!

Oreo
Daarom dus…
Oreo love!
Diepvries fruit
Een eenvoudige manier om altijd fruit in huis te hebben. Daarnaast zijn de meeste soorten rood fruit het grootste deel van het jaar erg duur. Verse groente en fruit is in principe gezonder dan de diepvriesvariant. Echter moet het dan wel echt vers zijn, van dat doosje aardbeien wat nog net kan als je er genoeg yoghurt bij doet zijn de voedingswaarden en vitaminen inmiddels ver afgenomen. Bij diepvriesproducten blijft dit peil hetzelfde als op het moment van invriezen. Zie het filmpje hieronder.

 

Diepvries fruit AH
 

 

Volg me op Bloglovin’ | Facebook | Twitter

Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *