Een ei hoort erbij! Gezond leven

Pasen kan niet voorbij gaan zonder eieren. Zowel kippeneieren als chocolade eieren zullen veelvuldig voorbij komen. Ga voor de allerlekkerste chocolade eieren, want slechte eitjes zijn het opeten niet waard. Deze chocobommetjes bevatten wel al snel 50 kcal per stuk, dus zorg dat je ver uit de buurt blijft van het schaaltje zodat je deze niet in één keer leeg eet voor de tv! Maar af en toe een paaseitje mag dus geniet er van, het is maar één keer per jaar Pasen!

Dan de gekookte eieren, regelmatig een ei eten gezond is dat weet iedereen wel, maar waarom ook alweer? Een gekookt ei bevat ongeveer 75 kcal, maar anderhalf keer zo veel als een chocolade eitje. Maar het geeft je door de hoeveelheid eiwitten die het bevat een verzadigd gevoel, terwijl je het chocolade eitje in je hole kies hebt gestopt. Een ei draagt er aan bij de eetlust onder controle te houden. Eieren bevatten ijzer, foliumzuur, choline en vitamine A, B2, B12, D en E. Daarnaast bevatten ze antioxidanten die ouderdom gebonden oogziekten kunnen tegen gaan.

Eieren verbeteren de darmperistaltiek. In normaal Nederlands: Het samentrekken van de darmwand waardoor het eten gekneed en vermengd wordt met verteringssappen. Het zorgt er dus voor dat je eten beter verteerd wordt door je darmen en je stofwisseling verbeterd.

Nog een korte uitleg over choline, deze stof wordt later omgezet in lecithine. Dit zorgt ervoor dat het bloed minder stroperig wordt en dat cholesterol niet vastplakt aan de vaatwanden. Daarnaast heeft lecithine grote invloed op de overdracht van prikkels in onze hersenen. Te kort hieraan draagt onder andere bij aan bijvoorbeeld concentratieproblemen, depressie, dementie.

De eierdooier bevat cholesterol, dit is niet direct slecht zolang je er maar niet te veel van binnen krijgt. Een eierdooier bevat ongeveer 200 mg cholesterol, meer dan 300 mg per dag is niet aan te raden. Een te hoog cholesterol gehalte vergroot je kans op hart- en vaatziekten. Wanneer je vegetariër bent kun je wat meer eieren eten, omdat je minder cholesterol binnen krijgt. Cholesterol zit verder voornamelijk in vlees, kaas, boter, margarine, koekjes en zoete snacks.

Ook voor je buitenkant is regelmatig een eitje goed, het zorgt voor stralend haar en sterkere nagels.

Hoeveel eieren je nu wel of niet per week moet eten? Ik zie door de bomen het bos niet meer. De ene site zegt twee, de andere tot wel tien. Het ligt er natuurlijk aan wat je er verder bij eet. Ik ben van mening dat elke dag een ei niet goed is, net zoals iedere dag tomaten of iedere dag brood met kaas. Dus ook hiervoor geldt: varieer met wat je eet.

Geniet van je paasdagen en van een eitje extra!

Eieren C.L. Daemen, Hondsbosserdijk 4 Luyksgestel
Foto’s mede mogelijk gemaakt: Pluimveeboerderij C.L. Daemen, Hondsbosserdijk 4, Luyksgestel

 


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *