Applaus voor de avocado! Gezond leven

Dit is pas wat je noemt een super food! Ik vind ’t zelf ’n beetje een vreemde vrucht maar wel erg veelzijdig in gebruik.

Avocado’s bevatten veel eiwitten, helpen ontstekingen te voorkomen en verminderen, zijn goed voor ogen en huid. Ook draagt de avocado bij aan de verlaging van het (slechte) LDL cholesterol en verhoging van (goede) HDL cholesterol. Een avocado bevat zowel oplosbare als niet oplosbare vezels, dit is iets wat niet in veel voedingsstoffen voorkomt. De oplosbare vezels geven je een vol gevoel en zorgen dat je niet direct na de maaltijd al aan het snacken slaat. De onoplosbare vezels zorgen voor een goede stoelgang. Daarnaast bevatten ze nog een flinke hoeveelheid vitamines en mineralen. Ook zorgen ze ervoor dat we andere voedingsstoffen beter opnemen. Tot slot bevatten avocado’s veel foliumzuur, een aanrader voor de zwangere dames onder ons.

Kortom: een wondermiddeltje van moeder natuur!

Het klopt inderdaad dat de avocado een caloriebom is en ook erg vet is. Echter bevatten ze omega-3 vetzuren, waarvan we over het algemeen te weinig binnen krijgen. De avocado bevat ook omega-6 verzuren. Deze zitten ook al veel in o.a. vlees, waardoor we moeten wel opletten met de inname van deze vetzuren. Dat wil wel zeggen dat wat extra avocado voor een vegetariër of veganist juist geen kwaad kan! Op calorieën moeten we niet al te veel focussen, het gaat er om of iets enkel vulling of voeding is. Het suikergehalte in de avocado is heel erg laag voor een vrucht.

Hoe te gebruiken

  • Natuurlijk kun je er de oh zo bekende guacemole dip van maken, waarvan op internet talloze recepten te vinden zijn.
  • Een (rijpe) avocado is een goede toevoeging aan smoothies. Het geeft een romige structuur, zorgt ervoor dat de smoothie vult en je hebt al een deel van je dagelijkse portie groente binnen.
  • Voeg wat avocado toe aan je lunchsalade, dit zorgt ervoor dat andere voedingsstoffen beter opgenomen worden. Daarnaast geeft het ook sneller een verzadigd gevoel.
  • Een rijstwafel met avocado, cottage cheese en een beetje zwarte peper en chilipeper naar smaak is een goede aanvulling op je eiwitten voor of na het sporten.
  • Een (rijpe) avocado is een goede toevoeging aan smoothies. Het geeft een romige structuur, zorgt ervoor dat de smoothie vult en je hebt al een deel van je dagelijkse portie groente binnen.

Bewaren

Evenals bij appels kleurt een avocado snel bruin wanneer hij doorgesneden wordt en dus bloot gesteld aan zuurstof en licht. Dit kun je ook bij de avocado tegen gaan door een kleine hoeveelheid citroensap toe te voegen.

Het bewaren van een avocado vergt wat management.

Too late!

Een rijpe avocado voelt rond de steelaanzet al een beetje zacht. Om de vrucht een paar dagen te bewaren moet je ze op een koele plek bewaren, want ze rijpen erg snel. Bewaring in de koelkast beïnvloedt het rijpingsproces en heeft niet de voorkeur. Persoonlijk leg ik ze toch wel eens in de koelkast, als ik weet dat ik de avocado niet binnen één of twee dagen op zal eten. Niet snel genoeg rijp? Op de fruitschaal tussen het andere fruit leggen versnelt het rijpingsproces. Gaat je dit nog niet snel genoeg en moet er ’s avonds al guacamole op tafel komen, stop de avocado dan met een rijpe banaan of appel in een plastic zak.

Applaus voor de avocado!

Volg me op Bloglovin’ | Facebook | Twitter

Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *