Alles mag…! Gezond leven

Na ongeveer een maandje in de lucht te zijn hebben ook steeds meer mensen in mijn directe omgeving de site ontdekt. Veel leuke reacties, maar ook veel vragen. En die beginnen eigenlijk allemaal hetzelfde: “Mag je dan nog wel…” bier, wijn, taart, koekjes, chips of bitterballen? Van mij wel!

Waar ik rekening mee probeer te houden is dat het gezonde en ongezonde een goede balans heeft. Wanneer ik dat niet doe gaat mijn lichaam protesteren en krijg ik last van mijn darmen. Ik streef naar minimaal 80% gezond en maximaal 20% ongezond. De inname van koolhydraten probeer ik te beperken. Je hebt koolhydraten nodig, maar niet zo veel als in de Nederlandse cultuur gewoon zijn geraakt. Daarnaast probeer ik vooral snelle koolhydraten te vermijden. Voorbeelden hiervan zijn (wit) brood, aardappels, rijst, pasta, koek en snoep.

Na de inname van snelle koolhydraten piekt de bloedsuikerspiegel. Je lichaam maakt in razend tempo het hormoon insuline aan, om de koolhydraten geschikt te maken als brandstof voor onder andere je spieren. Je lichaam ziet de snelle koolhydraten als suikers en breekt deze scheikundig gezien ook op dezelfde wijze af. Je hebt eerst een piek in je energie, daarna komt het dal en vraagje lichaam om nog meer suikers. Wat dus het grote gevaar is, van één koekje naar de halve pak. Wanneer de energie niet direct benut kan worden zal je lichaam het uiteindelijk bewaren in de opslag in de vorm van vet. We eten dus bij de avondmaaltijd niet altijd aardappels, pasta of rijst. Daarnaast is de keuze voor zilvervliesrijst of volkorenpasta beter, omdat dit geleidelijker energie afgeeft aan het lichaam.

Regelmatig eet ik een salade als lunch. Dit is een goede manier je dagelijkse portie groente binnen te krijgen, want als je aan 200 gram per dag wilt komen is dat behoorlijk veel als je dit tijdens het diner nog naar binnen moet werken. Als je basismaaltijden over het algemeen gezond zijn is er daarnaast nog best ruimte om wat te zondigen. Waar ik wel over na probeer te denken voordat ik iets minder gezonds eet is of ik het echt de moeite waard vind. Daarnaast drink ik eigenlijk nooit frisdrank, dit scheelt je al een hoop suikers. Die suikers bewaar ik liever voor een koekje bij de koffie. Probeer dus balans te houden, er zijn genoeg lekkere gezonde gerechten. Geniet vooral af en toe van iets waar je echt zin in hebt!

En dat ga ik nu doen! Mijn zusje is vandaag jarig, dus dat gaan we vieren met ow zo slechte, maar lekkere MonChou taart met Bastogne bodem. Smakelijk!

MonChou taart

Bronnen:

  • gezondetips.nl
  • LOI gewichtsconsulent, module voedingsleer
  • Puur Eten dat je gelukkig maakt – Pascale Naessens

 

 


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *