Waarom je met 5 dagen per week diëten weinig resultaat boekt Fit talk

Zwoegen van maandag tot en met vrijdag, om vervolgens vrijdagavond met een zak chips op de bank te ploffen. Het is immers weekend! Doordeweeks streng, in het weekend ben je vrij om te eten wat je wilt. Klinkt prachtig, maar in werkelijkheid blijkt dit voor velen niet de oplossing. Waarom niet? Ik leg het je uit.

Wanneer val je af?
Afvallen en aankomen is eigenlijk natuurkunde. De wet van de thermodynamica bepaald dat wanneer je meer calorieën binnen krijgt dan je lichaam verbruikt je lichaam het energie overschot omzet in vet, je komt dus aan. Andersom gaat dat dan natuurlijk ook op, krijg je minder calorieën binnen dan je lichaam verbruikt dan spreekt het de vetvoorraad van je lichaam (bij extreme tekorten ook spiermassa) aan en val je af. Is je calorie inname in balans met je verbruik, dan is er evenwicht. Natuurlijk zijn er omstandigheden zoals beweging en warmte die invloed hebben op je verbruik. Waar het mis gaat is de gedachte ‘ik ben op de fiets naar de supermarkt geweest, dan kan ik nu wel een gevulde koek bij de koffie nemen’ ik vermoed niet dat je een paar uur moest fietsen naar die supermarkt. Afvallen is dus eigenlijk zo simpel, de uitvoering daarvan is dan net het lastigste stukje.

Vijf dagen goed eten, in het weekend genieten
Wanneer je enkele dagen per week je voedingsbudget om af te vallen uit het oog verliest kan dit effect hebben op het resultaat of ervoor zorgen dat je naar eigen gevoel geen resultaat boekt. Even een fictief voorbeeld, om het duidelijk te maken. Deze getallen zijn dus verzonnen en voor iedere persoon anders. Stel je vijf dagen in de week hanteer je een caloriebudget van 1.800 kcal per dag. Met dit budget kun je afvallen, omdat dit onder het verbruik ligt zoals hierboven uitgelegd. Eindelijk weekend, je laat de voedingsrichtlijnen even varen. Je eet twee dagen 2.800 kcal per dag, dit lijkt wellicht veel maar daar kom je zo maar aan. Op zaterdag een pizza als avondmaaltijd en in de avond als extra snack een bakje chips met een wijntje. De zondag een extra uitgebreid ontbijt met croissants en verse jus, pannenkoekjes als lunch en een borrel met hapjes om het weekend af te sluiten en je zit gemakkelijk op 1.000 kcal meer per dag. Gemiddeld kom je voor die week uit op 2.085 kcal per dag, hierdoor is je calorietekort een stuk kleiner of misschien zelfs wel opgeheven.

Consistentie
Het is dus belangrijk om consistent te blijven als je af wilt vallen. Dat wil niet zeggen dat je niks mag, maar wel dat je er op een ander moment rekening mee zal moeten houden. Ga jij voor die borrel met hapjes op zondagmiddag? Neem dan een salade als lunch, of wat kwark met vers fruit als ontbijt in plaats van croissants. Het gaat om het maken van evenwichtige keuzes. Ja dat kan behoorlijk lastig zijn, maar een wonder methode die bestaat helaas niet. Laat je daarom ook niet verleiden door allerlei belachelijke dieeten, die zorgen uiteindelijk alleen maar voor teleurstelling.

Wat je natuurlijk wel kunt doen is je laten verleiden om je door mij te laten coachen.
Liefs Hanneke

Volg me op Bloglovin’ | Facebook | Twitter | Instagram

Waarom je met vijf dagen diëten weinig resultaat boekt


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *