Van dagelijks op de weegschaal staan draai je door! Fit talk

Ben je bezig met het ontwikkelen van een gezond(ere) leefstijl. Wil je de perfecte beach body ontwikkelen voor de zomer? De kans is groot dat je regelmatig op de weegschaal staat om te zien hoe het ervoor staat. Je even wegen als je uit bed stapt, het liefst nog een keer ’s avonds voordat je in bed stapt. Als je de weegschaal in het zicht hebt staan kan het al snel zo gewoon worden als het poetsen van je tanden.

Schommeling van je gewicht
Je gewicht kan één tot twee kilo schommelen. Dit kan vele oorzaken hebben zoals de hoeveelheid die je drinkt op een dag, je stoelgang, het vasthouden van vocht, je hormonale cyclus en ga nog maar even door. Eigenlijk weten we wel dat ons gewicht wat kan verschillen van dag tot dag. Sta jij op de weegschaal en zie je er ineens een kilootje bij: teleurstelling. De angst dat deze kilo er aan blijft verpest ons humeur. De volgende dag, even wegen kijken hoe het met die kilo staat, is hij er nog? Voor je het weet heb je een verstoorde relatie met je weegschaal ontwikkeld. Je kunt niet met, maar ook niet zonder hem.

Verbreek de hechte band met je weegschaal
Je gewicht veranderd echt niet blijvend vijf kilo in een dag, dus dagelijks wegen is onzin. De vraag is hoe stop je er dan mee? Zet je weegschaal uit het zicht, onder het bed of onder de badkamer kast. Spreek met jezelf af dat je maximaal eens per week op de weegschaal gaat staan. Onthoudt goed dat je gewicht schommelt.

Focus op shape niet op gewicht
Je gewicht zegt niet alles over hoe je erbij loopt in de badkleding. Dames met ronde billen en heren met flink gespierde schouders die in jouw ogen perfect zijn wegen vaak meer dan je zou denken. Spiermassa is zwaarder dan vetmassa, nog een voordeeltje spiermassa heeft ook meer energie nodig dan vetmassa om zichzelf in stand te houden. Dat wil zeggen als je veel spieren hebt, is je verbruik aan calorieën wat hoger. Mensen die erg mager zijn en aan krachtsport gaan doen kunnen zelfs aankomen. Waar het om gaat is hoe je er uit ziet en hoe jij je daarbij voelt. Je spiegelbeeld is belangrijker dan het gewicht wat de weegschaal aangeeft.

Maak je resultaat meetbaar
Wil je de progressie die je boekt wel meetbaar maken? Maak dan eens per vier weken foto’s van jezelf. Neem een foto van de voor-, achter- en zijkant. Meet de omvang van je schouders, borst, taille, heup in centimeters en schrijf dat op. Schrijf ook je gewicht op. Meet over vier weken opnieuw en kijk wat je vooruitgang is. Progressie in centimeters levert vaak meer optisch resultaat op dan dat kilootje meer of minder. Waag het niet iedere dag al je maten op te nemen dan draai je pas echt door!

 

Liefs Hanneke

 

Volg me op Bloglovin’ | Facebook | Twitter | Instagram

Waarom-je-van-dagelijks-wegen-doordraait-1


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *