Schrap koolhydraten niet uit je voedingspatroon Fit talk

In de Jaren negentig waren vetten de vijand. Het tijdperk waarin Sonja Bakker groot werd met haar plakje ontbijtkoek en boterhammen met vruchtenhagel. Tegenwoordig zijn deze producten uit den boze, want koolhydraatknallers. Moet je koolhydraten nu mijden of zijn ze toch niet zo schadelijk?

Ontwikkeling diabetes type 2

Steeds meer mensen kampen (al op jonge leeftijd) met diabetes type 2. Dit werd vroeger een ouderdomsziekte genoemd. Tegenwoordig is het eerder een welvaartsziekte geworden. We eten te veel bewerkte producten, met veel suiker in te grote porties en bewegen te weinig. We ontwikkelen steeds meer overgewicht wat de kans op diabetes verhoogt. Niet alleen daarop, maar ook op de kans op hart- en vaatziekten. Om de lichamelijke klachten aan rug en knieën die al die extra kilo’s met zich mee brengen nog maar even buiten beschouwing te laten. Nu denk je wellicht het valt bij mij allemaal wel mee. Niet als je dagelijks een glas fris drinkt.

Met één glas suikerrijke frisdrank per dag stijgt je kans op diabetes al met 20%

‘Goede’ en ‘slechte’ koolhydraten

Een feit is dat we met z’n alle te veel koolhydraten tot ons nemen. Het grootste probleem daarvan is dat we helft van de koolhydraten tot ons nemen in de vorm van en simpele koolhydraten, vaak als pure suiker. Dat plakje ontbijtkoek en die vruchtenhagel is daar een goed voorbeeld van. Deze suikers worden direct in het bloed opgenomen. Ze laten onze bloedsuikerspiegel keer op keer op hol slaan. Wat uiteindelijk kan lijden tot insuline resistentie en dus diabetes type 2.
We eten veel suiker zonder het zelf door te hebben. Er zit suiker in soepen, sauzen, kruidenmixen, koek, snoep, chips, frisdrank, vla, pudding, ontbijtgranen, echt te veel om op te noemen. We krijgen die zoete voorkeuren met de paplepel ingegoten, want kinderen geven we zoete toetjes en appelsap. Eén glas appelsap bevat 7 klontjes suiker. Volkorenproducten met voedingsvezels hebben we juist wel nodig, hier eten we dan vaak weer te weinig van. De voedingsvezels zorgen ervoor dat we ons langer verzadigd voelen en dat onze darmen optimaal hun werk kunnen doen.

Eén glas appelsap bevat 7 klontjes suiker

Een selectief koolhydraatarm dieet

Wat ik veel zie is dat er koolhydraten geminderd worden gedurende de dag, maar ’s avonds gaan we los. Het is dus kansloos overdag koolhydraat arm te eten, maar ’s avonds wel een halve zak chips. Je komt per saldo minder hoog uit dan wanneer je overdag boterhammen zou eten ’s avonds chips, dat is waar. Maar je krijgt wel de koolhydraten binnen zonder vezels, die neemt je lichaam dus direct op in het bloed en worden dus eigenlijk hetzelfde verwerkt als suiker. Daarnaast bevat chips nog vetten en veel zout, waar ons lichaam ook niet blij mee is. Je verhoogt wel je kans op allerlei nare kwalen en mist jodium en voedingsvezels die in brood zitten.

Wat past dan wel binnen een gezond voedingspatroon?

Eet liever een volkorenboterham bij de lunch en laat chips staan. Dit is een uitzonderingsproduct (voor in het weekend). Producten die we vijftig jaar geleden als uitzonderingsproduct zagen zien we nu als dagelijkse voeding. Daarmee doel ik op koekjes, snoep, frisdrank, chips en alle zakjes en pakjes die we gebruiken om onze maaltijden te bereiden. Ook hebben we de porties die we eten (van uitzonderingsproducten) steeds groter gemaakt.
We hoeven niet te stoppen met het eten van koolhydraten, want ze zorgen ervoor dat we energie hebben gedurende de dag. Het is belangrijk dat we kiezen voor complexe koolhydraten. Kies voor volkoren producten en dan bedoel ik niet alleen brood. Ga voor zilvervliesrijst, volkoren -pasta, -wraps en -pita’s en couscous.

Koolhydraten en gewicht verliezen

Ben je op dieet dan het je goed doen om je koolhydraten wat te verlagen en de eiwitten wat op te hogen. Deze micronutriënten leveren dezelfde hoeveelheid calorieën, maar je lichaam heeft wat langer nodig voor de vertering waardoor langer een verzadigd gevoel ervaart. Het gaat er om zo veel mogelijk ‘waardevolle’ producten te kiezen.

Conclusie:

Van brood ga je niet dood!

 

Het blijft een lastig verhaal die koolhydraten, klik hier voor wat meer uitleg.

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram

 

schrap koolhydraten niet uit je voedingspatroon


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *