Heb je een multivitamine supplement nodig? Fit talk

De muur met voedingsupplementen in de drogist lijkt steeds groter te worden. Voor alle pijntjes en verschijnselen lijkt er wel een tabletje te zijn. Ik hoor dan ook regelmatig van mensen dat ze dagelijks allerlei supplementen nemen. Het idee is baat het niet dan schaad het niet, maar dat is niet helemaal waar!

Ik wil hier graag wat over vertellen, maar besef me ook dat dit een lastig verhaal is. Tijdens de opleiding tot gewichtsconsulent en de training om PBP coach te worden heb ik heel wat geleerd over supplementen, maar dat maakt me absoluut geen expert. Door deze kennis te combineren met wat logisch denkwerk kom je toch een heel eind.

Heb je supplementen nodig?
Nee, je hebt geen supplementen nodig. Wanneer je altijd gevarieerd en gebalanceerd eet, voldoende groente, fruit, vezels etc. krijg je alle vitamines en mineralen voldoende binnen. Dan is het van belang dat je ook in het najaar en de winter voldoende buiten komt zodat de zon regelmatig op je snoet kan schijnen, dan blijft je vitamine D ook op pijl. Dit is natuurlijk de ideale wereld.

Als ik naar mezelf kijk eet ik in de zomer meer groente en fruit, dan in de herfst en winter. Salades zijn lekker als het warm is en het zomerfruit staat me net wat meer aan dan die eeuwige appel. Daarnaast zijn we gewoontedieren. Gevarieerd eten proberen we wel, maar hoe vaak in een maand staat er hetzelfde gerecht op tafel of een ander gerecht met dezelfde ingrediënten? Om dan maar niet te spreken over hoeveel dagen van de week het ontbijt hetzelfde is. Ik eet best vaak dezelfde soort groente en fruit, het kan zijn dat je bepaalde vitamine daardoor net wat minder binnen krijgt. Daarnaast heb ik een kantoorbaan, dan ben je al snel te weinig buiten in het zonlicht gedurende de herfst en winter om ervoor te zorgen dat je lichaam voldoende vitamine D aanmaakt.

Lijners en fanatieke sporters
Wanneer je wat af wilt vallen hanteer je voor een wat langere periode een calorietekort. Je eet dus minder dan je lichaam verbrand. Het maken van de juiste productkeuzes, is dan extra belangrijk. De kans dat je ergens iets te kort komt wordt door het calorietekort natuurlijk wat vergroot.

Fanatieke sporters vragen wat meer van hun lichaam. Het is goed je lichaam dan ook een beetje extra te geven, om in de juiste balans te blijven. In beide gevallen kan een multivitamine tablet per dag je algehele gezondheid ondersteunen.

Conclusie
Als je voldoende gevarieerd eet, niet aan de lijn of fanatiek aan krachtsport doet heb je geen multivitamine nodig. De vraag is, wanneer weet je dat je helemaal in balans bent? Ik weet het niet. Het nemen van een multivitamine tablet kan je algehele gezondheid ondersteunen. Je krijgt alle vitamine binnen via deze tablet, het voordeel daarvan is dat sommige vitamine het beste zijn werk doen in combinatie met andere vitamines die dus ook in die tablet zitten. Ook als je weinig buiten komt in de zon kan wat extra vitamine D geen kwaad.

Wat wel kwaad kan is zoals met alles ‘te veel’. Kies voor een tablet die zeker niet meer dan 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines bevat. Dit is terug te vinden op het etiket. Een voedingssupplement kan een aanvulling zijn op je dagelijkse voeding. Dit betekent dus dat je nog steeds geen hamburger dieet kunt gaan volgen. Een gevarieerd voedingspatroon met gebalanceerde hoeveelheid eiwitten, koolhydraten, vetten, vezels, groente, fruit en niet te veel en niet te weinig calorieën is nog steeds de basis.

Tip: Vind je multivitaminetabletten groot of enorm vies? Er bestaan ook kauwtabletten voor volwassenen.

Gebruik jij voedingsupplementen? Zo ja, welke en waarom?

Liefs Hanneke

Volg me op Bloglovin’ | Facebook | Twitter | Instagram

 

 

Bronnen: Voedingscentrum | Cursus LOI Gewichtsconsulent | Personal Body College

Hanneke Kuipers

Comments

  1. Ik denk ergens toch dat iedereen wel vitamine supplementen zou moeten in nemen. Het is net dat beetje extra en een hoop mensen krijgen niet de dagelijkse hoeveelheid binnen, tenzij je echt bezig bent met je voeding. Onwijs interessante blog Hanneke!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *