Krachttraining voor duursporters? Fit talk

Vanaf wanneer doet krachttraining je prestaties bij een duursport je de das om? Veel populaire balsporten zijn een combinatie van duur- en krachtsport. Een bericht aan de voetballer die zogenaamd weinig tot geen krachttraining mag doen, omdat dit ten koste zou gaan van de snelheid: In de zwemband die je aanlegt tijdens de derde helft zit geen lucht dus dat zal je snelheid niet ten goede komen!

Vorig jaar liep ik tijdens een wedstrijd 10 kilometer in 53 minuten (een persoonlijk record), daarna was ik op. Toen ik een aantal maanden niet gelopen had, maar inmiddels wel gestart was met krachttraining liep ik ongetraind 6 kilometer met een hoger gemiddeld tempo dan tijdens die wedstrijd. Mijn conditie was niet zo zeer beter geworden, maar mijn beenspieren wel sterker. Dit heeft me aan het denken gezet. Je krijgt gemakkelijker sterkere beenspieren door aan krachttraining te doen dan door mega vaak te gaan hardlopen, dat verbetert vooral je conditie. Wil je het beste uit jezelf halen, dan moet je het dus combineren.

Het doel is niet om jezelf zo breed mogelijk te trainen, want dit zal inderdaad geen positief effect hebben. Dus bodybuilden en hardlopen of voetballen is geen beste combinatie. Je snelheid neemt af zodra er gewichtstoename optreedt door de toename van de spiermassa. Om dat te bereiken moet je flink je best doen. De meeste mensen hebben er eerst nog wel een wintervachtje af te trainen, dat is ook onnodig gewicht wat je mee sleept. Na het verdwijnen van dat wintervachtje zal nog steeds niet ineens wakker worden als de Hulk.

Een sterke core en beenspieren zorgen ervoor dat je stabieler bent en minder snel je balans verliest. Voor de beoefenaars van balsporten, maar ook voor wielrenners en mountainbikers is het goed de explosieve kracht te trainen. Het helpt je sneller te reageren en bijvoorbeeld harder te sprinten. Fitsociety heeft een erg interessant artikel inclusief oefeningen voor voetballers online staan.

Geen opgepompte spieren, dus maar misschien wel net wat strakker in je zwemkleding deze zomer.

 

Bron, Bron, Bron, Bron, Bron

 

Volg me op Bloglovin’ | Facebook | Twitter

Niet lullen maar liften

 

 


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *