5 afslanktips die je niet slank maken Fit talk

Er zijn een hele hoop sapjes, pilletjes en gewoontes die het verbranden van vet zouden stimuleren. Wat is nu waar? Welke tips zijn nuttig, welke niet? Hieronder vijf veel voorkomende afslanktips waar je niet per definitie slanker van zult worden.

1. Water met citroensap
Iedere ochtend een glas water met citroensap zou wonderen verrichten. Citroensap zou de spijsvertering op gang brengen. Denk je dat de oermens vroeger een glaasje water met citroensap dronk om de spijsvertering op gang te brengen? Je lichaam is slim genoeg, om de spijsvertering ’s ochtends zelf weer aan te zwengelen. Voor dat klein beetje vitamine kun je beter fruit eten en je deze zuuraanval op je tanden besparen.

2. Light producten
Deze titel mag een product voeren als het tenminste 30% minder vet of suiker bevat dan het reguliere product. Een product kan een stuk minder vet bevatten, maar veel hoger scoren op koolhydraten en daarmee toch de titel light dragen. Het verschil in calorieën is soms minimaal. Een light product kan een goede vervanging zijn voor de reguliere variant, maar check eerst de voedingswaarden. Snak je naar Cola maar wil je wat kilo’s kwijt? Dan is de light of zero variant wel aan te raden, omdat deze geen calorieën bevat.

3. Niet meer eten na 20.00 uur
Een zware maaltijd nuttigen voordat je naar bed gaat kan de nachtrust negatief beïnvloeden. Je lichaam is dan druk bezig met het verteren van je maaltijd waardoor je minder lekker slaapt. Dat wil niet zeggen dat je na 20.00u niks meer mag eten. Je lichaam kent de klok niet op die manier, het gaat om de balans. Eet je minder dan je verbrand, dan val je af of dat nu voor of na 20.00u is.

4. Koolhydraten verbannen
Gemiddeld genomen eten we in de Nederlandse cultuur veel koolhydraten. Twee maal daags een broodmaaltijd, dan bij het avondeten nog pasta, rijst of aardappels. Kies voor volkoren granen, deze bevatten vezels wat zorgt voor een (langdurig) verzadigd gevoel. Daarnaast bevatten alle producten die we ongemerkt te veel weg snaaien zoals koek, snoep en chips veel koolhydraten. Van koolhydraten wordt je dus niet dik van te veel koolhydraten word je dik als je daarmee structureel boven je dagelijkse energiebehoefte uit komt.

5. Detoxen
Dit is het eens in de zoveel tijd ontgiften van je lichaam. Tijdens de detox periode neem je vaak enkel vloeibaar voedsel tot je, soms in combinatie met supplementen, massages etc. Na de detox periode voel je je fit en als herboren. Hoe dat kan? Gedurende de detox krijg je een laag energie niveau, omdat je te weinig voedingsstoffen tot je neemt. Resultaat; je voelt je waardeloos. Logisch dat als je weer goed gaat eten je je fantastisch gaat voelen. Vaak verlies je tijdens zo’n detox-periode wel kilo’s, dit is voornamelijk vocht dus dit komt er snel weer aan zodra je weer normaal gaat eten. Je lichaam heeft zelf echt een briljante tool om je lichaam te ontdoen van schadelijke stoffen; de lever.

 

Geloof dus niet in allerlei fantastische afslanktips. De harde waarheid is dat je gewoon niet zo veel moet eten.

 

Liefs Hanneke

 

Volg me op Bloglovin’ | Facebook | Twitter | Instagram

 
Afslanktips-die-je-niet-slank-maken-1


Hanneke Kuipers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *