10 tips om je calorie inname te verlagen Fit talk / Voeding

Calorieën, lastige dingen hoor. Moet je nu calorieën gaan tellen als je af wilt vallen? Nee niet persé, maar gaat je broek steeds strakker zitten? Dan krijg je te veel calorieën binnen op een dag. Afvallen, het is niet moeilijker dan minder eten dan het break-even-point van je calorie inname en je calorie verbruik. Er zijn veel dingen die onschuldig lijken of de titel gezond hebben, maar per saldo erg aantikken op je totale inname op een dag. Zou je broek met een kilootje minder net wat prettiger zitten? Ga aan de slag met deze tips.

Water

Niet heel schokkend, maar verruil je glas fris voor water. Zet frisdrank voor jezelf in de categorie uitzonderingen. Dit geldt ook voor al het tintel troeter fruit ‘water’. Vaak klinkt het allemaal vrij onschuldig, maar zit er erg veel suiker in. Alleen de bruiswaters met een vleugje fruit bevatten geen calorieën.

 

Afbeelding: Personal Body Plan

Afbeelding: Personal Body Plan

Wees zuinig met pindakaas

Eerste levensbehoefte als je het mij vraag: pindakaas met stukjes pinda. Pindakaas bevat goede vetten en eiwitten, maar ook erg veel calorieën. Bovenstaande foto van Personal Body Plan zegt eigenlijk alles. Ik ga dan het liefste voor de boterham met pindakaas en banaan, bijna net zo veel calorieën maar het vult wat beter en je kunt al één stuk fruit van je lijstje afvinken.

30+ kaas

Qua smaak is het verschil tussen 30+ en 48+ kaas niet zo enorm, ik kan niet zeggen dat ik 30+ kaas nou minder lekker vind dan de volvette variant. Het verschil is ruim 100 kcal per 100 gram. De Nederlander eet gemiddeld ruim 19 kilo kaas per jaar, dan is het een mooie besparing toch?!

Mayo vs. fritessaus

Echte mayonaise vet lekker, maar dat worden je billen er ook van. Fritessaus en yoghurtmayonaise bevat tussen de 150 en 300 kcal per 100 gram. De ‘echte’ mayonaise zit op ongeveer 750 kcal per 100 gram. Kortom, ik zou voor fritessaus gaan maar dan in dubbele portie. Oké, slecht voorbeeld van mij als gewichtsconsulente.

Crackers

Zonder dat iemand het ziet je cracker dik beleggen door aan de kant met de gaatjes te smeren. Natuurlijk hou je vooral jezelf voor de gek door je cracker bijna dubbel te besmeren met deze methode.

 

Verlaag je calorie inname door zoetstof te gebruiken

Zoetstof

Gebruik een zoetstof op basis aspartaam of stevia om je yoghurt en kwark zoeter te maken. Zoetstof is namelijk vele malen zoeter dan suiker en honing, waardoor je minder nodig hebt. Aspartaam is toch gevaarlijk? Ja, bij hogere inname dan 40 mg/kg van die ene lepel in je yoghurt krijg je dus helemaal niks.

Griekse yoghurt

Ergens is er een hype ontstaan waardoor we het idee hebben gekregen ‘Griekse yoghurt is gezond’. De vraag is wat is gezond precies? Dat is een totaal plaatje van je hele voedingspatroon. Griekse yoghurt smaakt zo romig, een beetje als slagroom en dat komt, omdat het 10% vet bevat. De reguliere variant bevat ongeveer 120 kcal per 100 gram, de magere variant met maar 2% vet geeft 61 kcal per 100 gram.

Margarine

Roomboter is natuurlijk super lekker, maar het bevat 745 kcal per 100 gram. Margarine is een chemisch goedje wat kunstmatig de kleur van boter krijgt en emulgator nodig heeft om een mooie structuur te krijgen, dit valt niet te ontkennen. Roomboter bevat veel verzadigd vet wat de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Gezien de voedingswaarden kun je nog beter mayo op je brood smeren. Ik ga toch voor de chemische variant, voor je het weet zit die roomboter niet alleen in je aderen maar ook op je heupen.

Kleine bordjes

De allerbeste truc om jezelf voor de gek te houden is om te eten van een kleiner bord. Neem je een groot bord, ben je ook geneigd meer op te scheppen.

Salade met volkorenpasta, Hüttenkäse en pesto

Veel groente

Door de verhouding tussen de hoeveelheid groente, vlees en koolhydraten (aardappels/pasta/rijst) aan te passen op je bord kun je calorieën besparen, zonder een hongerig gevoel te ervaren. Verhoog de hoeveelheid groente en verlaag de hoeveelheid koolhydraten en ook (bijna) altijd de hoeveelheid calorieën. Want wees eerlijk, kom jij echt al aan die 250 gram groente per dag?

 

Wat is jouw tip om je calorie inname te verlagen?

Wil jij weten wat er thuis hoort in een gezond voedingspatroon? Dan moet je dit artikel ook echt even lezen.

 

Liefs Hanneke

 

 

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram

Hanneke Kuipers

Comments

  1. Thnx voor de tips! En leuk geschreven!👍🏻

  2. […] Op zoek naar een praktische manier om je calorie inname te verlagen? Check deze 10 tips! […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.